onsdag 11. januar 2012

Ny predatorladdning til min Marlin.

Før ei ti tebake så fikk æ ladda opp meir amo te mikkeljakta. Æ har nu had litt anna amo såm æ tænkt æ sku bruk opp før ei ny innskyting.
Men nu når det va bære 3 skudd ijænn,å mikkel e bynnt å hyl og rop i skogen på natta,så fant æ ut at æ måtte ha meir amo.
Så i dag når det nu va litt lys og ikke så my vind rigga æ mæ te på gårdsplassen.

Laddninga e såm følger.

* Engangskutte Normahylstre.
* 110 grains Speer kule.
* 40 grains Vihtavuori 120 krutt.

Detta e i.f Vihtavuori sin laddetabæll ei maxladdning te denna kula me ei oppgitt hastighet på 920 mps.
920 mps e å max hastighet på denna kula pga den har vældi lav BC(0,136)

Æ kronograferte hastigheta te 940 mps,allså 20 mps åver max. Nu e det nu en sikkerhetsmargin på kor rask denna kula kan gå,før den fragmenteres i lufta. Men ka den e på veit æ ikke.
Pressisjon va ok me tanke på den høge hastigheta,så nu gjænstår det bære at det pip i varsleren.

Sånn ser skuddan ut.

Pressisjonen e heilt ok..justerte 2 klikk opp.
Den ballistiske kulebanen bli i.f min PCB såm følger.

10 m -3,4 cm.
50 m -0,5 cm.
100 m 0 cm.
150 m +4,8 cm.
170 m +8,6 cm.
200 m +17,0 cm.

Detta vil si at fra 0 å ut te 150 m vil denna kula vær førtræffeli..det e fra 150 m å ut at den rammle.

1 kommentar:

  1. Hei du, spørsmål fra en som føler seg som en grønnskåling når det kommer til valg av amo. jeg får min 308 rifle forhåpentlig hvis til uka som kommer, i den forbinnelse lurer jeg på vilke amo vil du ambefale til revejakt som er fabrikkladet siden jeg ikke lader selv eller kjenner noen som kan ladde for meg..

    SvarSlett